آلومینیوم یا استیل: کدام فلز بهتر است؟

  • Industry
  • بازدید: 535

آلومینیوم بعنوان دومین عنصر فلزی فراوان روی زمین پس از سیلیکون است که بدلیل خواص زیاد خود میتواند پرکاربرد نیز باشد، در حالی که فولاد محبوب ترین آلیاژ جهان است. در حالی که هر دو فلز کاربردهای بی شماری دارند، چند فاکتور کلیدی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که کدام یک را انتخاب کنید و یا کدام یک برای شما و کاربرد شما بهترین است.

مقاومت در برابر خوردگی

آلومینیوم از طریق همان نوع واکنش شیمیایی که باعث زنگ زدگی آهن می شود، اکسید می شود. اما بر خلاف اکسید آهن، اکسید آلومینیوم به فلز می چسبد و از پوسیدگی محافظت می کند. در نتیجه برای جلوگیری از زنگ زدگی به رنگ یا پوشش دیگری نیاز ندارد.

استیل - یا استیل کربنی (و نه ضد زنگ) به طور خاص - معمولاً پس از چرخاندن باید رنگ شود تا از زنگ زدگی و خوردگی محافظت شود. روی اغلب برای محافظت در برابر خوردگی از طریق فرآیند گالوانیزه استفاده می شود.

یکی از محصولاتی که بسیار کاربرد دارد پروفیل های آلومینیومی هستند که در بسیاری از صنایع کاربرد های فراوانی دارند. دلیل این امر نیز خواص و برتری های آن نسبت به موارد مشابه میباشد.

چکش خواری

در حالی که استیل بسیار بادوام و انعطاف پذیر است، آلومینیوم به طور قابل توجهی انعطاف پذیرتر و الاستیک تر است. چکش‌خواری و ساخت سطح صاف آلومینیوم به آن اجازه می‌دهد تا چرخ‌های عمیق، پیچیده و دقیقی ایجاد کند و آزادی طراحی قابل‌توجهی را به کنترل‌کننده‌ها می‌دهد.

استیل سفت تر است و اگر در طول فرآیند چرخش بیش از حد فشار داده شود، ترک می خورد یا پاره می شود.

استحکام - قدرت

علیرغم اینکه استیل در معرض خطر خوردگی است، هنوز هم سخت تر از آلومینیوم است. در حالی که آلومینیوم در محیط های سردتر استحکام خود را افزایش می دهد، به طور کلی بیشتر از فولاد در معرض فرورفتگی و خراش است. فولاد کمتر در اثر وزن، نیرو یا گرما تاب می‌خورد یا خم می‌شود. این ویژگی های مقاوم آن را به یکی از بادوام ترین مواد صنعتی تبدیل کرده است.

وزن

استحکام برتر استیل همچنین با وزن / چگالی 2.5 برابر آلومینیوم همراه است. وزن آن تقریباً 60 درصد کمتر از بتن است، اما حمل و نقل و استفاده از آن را در کاربردهای مختلف ساخت و ساز آسان تر می کند. با توجه به آنچه گفته شد، شکل و استحکام سازه می تواند به طور قابل توجهی به استحکام یک سازه کمک کند، و زمانی که این دو عامل بهینه شوند، آلومینیوم می تواند قابلیت اطمینان مشابهی را با یک سازه فولادی قابل مقایسه در نیمی از وزن فراهم کند. به عنوان مثال، یک قانون کلی در ساخت قایق وجود دارد که آلومینیوم تقریباً نصف استحکام فولاد در یک سوم وزن است. این بدان معناست که یک کشتی آلومینیومی را می توان با استحکام مشخصی ساخت که دو سوم وزن یک قایق فولادی قابل مقایسه است.

یک راه خوب برای تعیین اینکه آیا استیل یا آلومینیوم برای یک کاربرد خاص بهترین است یا خیر، نگاهی به نحوه استفاده از این دو فلز است: ساخت و ساز استحکام فولاد آن را به یک انتخاب اصلی برای استخوان های بسیاری از پروژه های ساختمانی تبدیل می کند.

این ماده‌ای است که برای آسمان‌خراش‌ها، استادیوم‌ها، راه‌آهن‌ها، جاده‌ها، فرودگاه‌ها، پله‌های فولادی و سایر پروژه‌هایی که دوام در آن‌ها کلیدی است، استفاده می‌شود. بسیاری از ابزارهای مورد استفاده برای این پروژه ها نیز از فولاد ساخته شده اند.

اما آلومینیوم همچنین یک ماده جامد برای پله ها و همچنین اشکالی است که نمی توان با استیل یا چوب ایجاد کرد. نسبت استحکام به وزن آلومینیوم آن را به یک ماده جامد و صرفه جویی در زمان برای ساخت ساختمان های بلند تبدیل می کند. انرژی چارچوب های فولادی برای انرژی هسته ای، گاز طبیعی، نیروی باد و زیرساخت های الکتریکی کلیدی هستند. استیل همچنین در سکوهای دریایی، برج های انتقال، هسته های ترانسفورماتور و سپرهای الکترومغناطیسی و همچنین برای دستگاه های استخراج و تولید مانند جرثقیل ها و لیفتراک ها استفاده می شود. چگالی کم و هدایت حرارتی بالا آلومینیوم را به گزینه ای عالی برای خطوط انتقال برق تبدیل کرده است. نه تنها ارزان‌تر از مس است، بلکه تقریباً دو برابر رسانای خوبی است و می‌توان آن را راحت‌تر به سیم تبدیل کرد.

 با آلوم دلتا همراه باشید...

چاپ  ایمیل

آلوم دلتا، تولید کننده انواع قطعات و سازه های آلومینیومی با بیش از 25 سال سابقه درخشان در استان تهران و البرز ، با سابقه درخشان در زمینه تولیدات و فروش با سیستم های روز دنیا در خدمت شما عزیزان است.